torsdag 28 januari 2016

Sortering, målning och hinderbana

I början på veckan satte barnen på lilla Björn igång med att bygga hus till våra färgglada dinosaurier. Utan att tänka på det var det matematik som pågick här inne. De sorterade, tränade på färgerna, jämförde och tränade på taluppfattning. 
Läroplanen för förskolan (lpfö 98) säger att förskolan ska sträva efter att alla barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp. 

Ateljén lockar de flesta och i tisdags när Bibbi hade dukat upp massor av spännande saker där ute till oss var alla ivriga att få komma ut och prova. Vi målade vid stafflierna, vi målade på tapet, vi målade vått i vått och vi utforskade lera. Rena rama himmelriket! 


Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång ochmusik, dans och drama. (Lpfö 98)

Idag gick vi till Äppelparken där vi hade hinderbana. Vi tränade bl.a på att krypa, hoppa jämfota och balansera.



Förutom att träna vår motorik fick vi även träna på att ta hänsyn till varandra och att vänta på våran tur.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar